Példák

Most beteszek ide pár formázást, amiket különböző kiadásokban találtam. Néhányuk nem olyan rossz, de könnyen javítható, mások meg bármilyen különösebb ok nélkül lettek borzasztó rosszak.

machine1
Íme a a “faszkalap formázás alapjai”.
Japán jel: nagy, vastag, “serif” (nem tudom, hogy ezt kanjiban minek nevezik,
de jó lesz) font, körvonal nincs, árnyék van.
“Formázás:” kicsi, vékony, sans serif font, árnyék nincs, kibaszott fekete körvonal…
Egy kérdésem van: Miért?

El se hiszem, hogy ezt tényleg kiadták. Még ha keveset is tudsz a formázásról, a körvonalakkal és az árnyékokkal te is meg tudsz birkózni. A font méretén is elég egyszerű állítani.

Nagyjából egy perc alatt javítható, amiből 40 másodpercet az vesz el, hogy keresel egy jó fontot…

machine2

Mennyire nehéz ez?^

Ugyanaz a helyzet…

manner1

Lehetne egy olyan font, ami pöttyökből áll, ki kéne nyírni azt a retardált körvonalat, tenni rá egy kis blurt…

manner2

Tessék. Még a végén azt hiszik a nézők, hogy a stúdió angolul és japánul is megcsinálta a címet.
De ha nem találsz pöttyökből álló fontot, a józan paraszti eszedet használva akkor is be kéne írnod egy \bord0 taget.

miraibook1

Mi a faszom…

Sikeresen elforgatta 90 fokban, de ennyi. Oké, a bal oldali font még jó (de nem így berakva).
Ha ezeket nem nézzük, akkor “Hörp dörp. Tegyük oda a szüveget és… bumm! Kész is.”

Bal oldal: A jel fekete, szóval a miénk is legyen az, meg helyezzük át valahova, ahol nem lóg bele más szövegekbe.

Jobb oldal: Ha aközött kell választanod, hogy a formázott jelet egy kicsit messzebb rakd kisebb méretben, vagy átmenj retardáltba, akkor kérlek ne menj át retardáltba.

miraibook2

Ez még mindig nagyon könnyű.
Szedd ki azt a valamit, ami Arialnak néz ki, vedd ki a körvonalat onnan, ahová nem kell, ne használj olyan színeket, amik nincsenek a képernyőn, és tegyél rá egy kis blurt.
Ó, és ne pakold rá a formázást a japán jelre. Ez a “tegyük annyira közel a japán jelhez, amennyire csak lehet” módszer is elég nagy hülyeség.

muru1

Muru Muru igyekszik, és a formázó is. Nagy kár, hogy elbukik.
A színek a legtöbb esetben nagyjából stimmelnek, szóval ez fejlődés. A font nem Arial, úgyhogy ez is. De sajnos a piros téglalapon lévőt kivéve mind szar. Kerekded fontot használni szögletes jelekre nem a legjobb ötlet.
Utána ott a következő jól látható probléma, a körvonal. A japánoké meglehetősen vastag, akkor a formázottnál miért vékony?
Az egészben pedig a legjobb… nézd meg, hogy a “Future Diary” kiírás milyen jó kis éles, szürke árnyékot vet a sötét dolgokra. Elképesztő, nem?
Na, kedves formázó tanoncok, ha olyan árnyékot szeretnétek, ami nem borzasztóan sötét, akkor eszetekbe se jusson szürke színt használni.
Növeljétek az átlátszóságot (\4a&H90, vagy amit épp megfelelőnek láttok). És használjátok azt a nyamvadt blur taget.

muru2

Válasszatok jobb fontokat, javítsátok ki a körvonalakat és az árnyékokat, mindjárt kevésbé lesz mű.
Még mindig nem egy műremek, de sokkal jobb a korábbinál és csak pár perc volt rendbe hozni.
Az alsó jel is lehetne jobb, de már amúgy is van 3 jel a képernyőn, nem akartam további, blurös rétegeket, nehogy laggoljon. (Ma már ilyen veszély nem fenyeget. Talán 30 jelnél, de 3-nál biztos nem)

pirat01

Nem rossz, valamelyest passzol is, de…

pirat02

…új font, egy extra réteg, és máris sokkal jobb.
A középső rétegnek sötét az elsődleges színe és világos a körvonala, egyébként meg egy pixellel fentebb és balrább van elhelyezve.
Az alsó réteg csak egy szín és \blur5.

lamp-whynot

Itt értelemszerűen beforgatási gondok vannak és a színek se stimmelnek.

lamp-com

Ez mindkét téren javulás, de még mindig nem a legjobb.
Beforgatás még mindig egy kicsit fura, de kevesen vennék észre.
Leginkább az olvashatóság jelent gondot, mégpedig a szín miatt, különösen a “Lamp” résznél.
Hadd magyarázzak el valamit… biztosra veszem, hogy a színeket a pipettával másolták, de az nem mindig jó. Azért, mert a háttér fényereje is számít.
A formázás sötétebb háttérre került, mint az eredeti nagyja.
Sötétebb háttéren a fontnak is sötétebbnek kell lennie.
A pipettával megnézheted, hogy a japánnál is hasonló a helyzet.
Máskülönben csökken az olvashatóság, hiába eltérőek a színek.

lamp-ua

Úgyhogy javítok az elforgatáson és a színeken, és máris jobb pár fokkal.
Ahogy az sokszor előfordul, a betűk színe változik a soron belül, mert a háttér színe is.

doki-rest

Nesze, egy kis Doki minőség.
A béna fordítást nem számítva (nem, nem tudok hieroglifákat olvasni, de a fordítók azt mondták, hogy ez google translate),
ez tipikus Doki formázás. Nagyjából tudják, hogyan kell csinálni, de mégsem. Tudnak szöveget elforgatni, de rosszul.
Lásd az elforgatással és kiegyenesítéssel kapcsolatos fejezetet.

hadena-rest

A Dokit mindig felülmúlhatják az olyan csapatok, mint a Hadena. Ők egy valódi legenda.
Senki más nem tudja ilyen nagyszerűen elbaszni a fordítást, a szerkesztést, a formázást és a kódolást (a minőség-ellenőrzést már meg sem említem).
Teszik mindezt úgy, hogy más csapatok sorra próbálnak segíteni nekik.
Szóval mi a véreres faszom ez?
– Maszkot használtak.
– De nem sikerült a jel széléhez illeszteniük.
– A maszk nem fedi be a tábla alját.
– Nem sikerült blurt tenniük rá, ezért fűrészfogai vannak.
– Részben átlátszóvá tették, szóval alatta látni a kanjit, bármi is legyen az okuk erre.
– KIBASZOTT ÁRNYÉKOT tettek a maszkra!
– Szöveget pakoltak rá.
– Mindkét szó más-más irányba dől.

Fel. Sem. Fogom.

hadena-lolsign2

Halló. Itt a Hadena beszél. Tudunk tenni szöveg képernyő, látják?
Mi? Mi az blur? Mi nem hall erről blur. De élesebb az minőség!
Micoda, árnyék? Nem kell árnyék? Ó. De. Árnyékkal az profibb, nem?

Oké, haladjunk tovább…

cms-music

Egy másik bagázs szerencsétlenség. Nincs meg bennük az a tudás, hogy a Hadenához hasonló legendává váljanak.
De ha már így állnak, akkor megpróbálhatnának valami tűrhetőt kiadni.
Kezdetnek passzolhatna a szín.
Tudom, hogy nem mindenki szeret 2 réteggel bajlódni, de… sokkal jobban néz ki, ha a vörös rész is kap blurt.
Na mindegy…

cms-wtf

Rendkívül ijesztő! Óvakodj a brazil formázóktól! (tudja franc, csak tippelek…)
Ugyanaz a csapat, mint az előző jelnél. Talán mégis legendává válhatnak. Ez itt valóban… ijesztő.
Bár ezt látva már nem félek a pedofiloktól. Valami sokkal gonoszabb ólálkodik itt.
Ráadásul a beszéd stílusának lila árnyéka van…

hadena-lolsign1

De tudjátok mit? Ideje különösen óvatosnak lenni, mert a Hadena visszatért, csórikáim!
A formázásaik váratlan szögből támadnak az emberre, pedofilokat szórva az óvatlan járókelőre.
Megjegyzés: Még mindig nem tudom felfogni, mi játszódhatott le a(zok)nak az ember(ek)nek a fejében, aki(k) szerint ez egy jó szög.

Őszintén szólva, ennél a jelnél a legjobb munkát a HorribleSubs végezte egy \an8 taggel.
Azt hittem a fansub csapatok arra vannak, hogy javítsanak a crunchyroll minőségén, ne pedig rontsanak. De mit is tudok én.

Itt van ugyanaz a jel több csapattól:

BRS-sign1-afftw-hatsuyuki

Ez elmegy, bár a szín (és a blur meg a glow) egy kicsit fura.

BRS-sign1-asenshi

A szín szintén fura, ráadásul nincs rajta blur.

BRS-sign1-commie

A szín nem stimmel. Szerintem ez herkz volt, aki szeret pont ezért kiröhögni másokat, úgyhogy ti is nyugodtan röhögjétek ki.
Ráadásul alig 1 pixelnyire van a japántól, ami hülyeség, hiszen bőven van lejjebb hely.

BRS-sign1-nishishi

Végre valaki közelebb került a rendes színhez, eddig ez a legjobb.

BRS-sign1-whynot

Itt megint nem jó a szín. Nem tudom, hogy rontja el mindenki. Egyébként blur sincs rajta.

BRS-sign1-asukasubs

Igen, tudom, hogy mire vagytok kíváncsiak. A válasz: asuka subs.
Mit is mondhatnék?

BRS-sign1-CCS

Nem.
Az igaz, hogy könnyen ki lehetne takarni a japánt, mert semmi sincs az útban.
De először is, egy telefonon nem ilyen betűtípus szokott lenni.
És ami a legfontosabb, ha nem tudod lemásolni a háttér színét, akkor keress magadnak más munkát.

BRS-sign2-commie

Aha. Oké.

BRS-sign2-asenshi

Elmegy, de lehetne jobb is.
A végének jobbrább kéne dőlnie, ráadásul a maszk szélei is nagyon láthatóak, satöbbi.
Tudod, ha \blur2 taget teszel a maszkra, akkor az sok esetben (ha nem a legtöbb esetben) megoldja a problémát.

BRS-sign2-asukasubs

Ah-ha. Oké. Azt mondtad, hogy tudsz formázni? Értem. Mégis miből jutottál erre a következtetésre?

BRS-sign2-CCS

Mi a fa-

Itt egy klassz jel, amit nemrég csináltam:

nyarlatube

Mi kell ehhez?
Először is egy passzoló font. Pipa.
Utána rájövünk, hogy nincs elég hely a japán mellett, úgyhogy… maszkolunk.
Sima négyzet alakú maszk, beméretezzük, elforgatjuk, \fax és \fay tagekkel igazítunk rajta.
Utána körbevágással (\clip) megnyessük, hogy a sárga rész ne legyen kitakarva.
A legfőbb gond az, hogy nem tudjuk csak a szöveget kimaszkolni, sajna a körök is vele mennek.
Persze megtehetnénk azt, hogy tojunk a körökre és úgy teszünk, mintha ott se lettek volna, de… nem vagyunk amatőrök, ugye?
Köröket rajzolunk. Mondjuk legyen kis o vagy nagy O, szép nagyra nyújtjuk, blur, teszünk rá alfát (hogy összeérhessenek a körök), aztán beállítjuk a színeket.
A kék körre kell a \clip, hiszen csak részben látszik.
Utána jöhetnek a betűk… szín, blur, elforgatás, és \fax, hogy rendesen álljon. Beállítjuk a rétegeket… a maszk a 0-ás, a körök 1-es és 2-es, a betűk 3-as.
Kész.

toomanyfonts

Kihasználom a lehetőséget, hogy megemlítsek valamit. Ez itt valóban egy példa, de nem a rossz formázásra.
Az történt, hogy ezek a srácok több, mint 36 MB-nyi fontot ágyaztak bele a videóba. Ez nem csak retardáltság, de ráadásul nem is működik, mint azt láthatjátok.
Ez egy határ a haali splitterben, vagy mi. Ha több, mint 36 MB-ot mellékelsz, akkor abból csak 36 MB-ot vesz figyelembe, a többit nem.
Ha 10 MB-os fontokkal tömöd tele a kiadásodat, akkor egy csomó hiányozhat a véglegesből és szörnyű formázást fogsz kapni.
Az Acchi Kocchi alatt 31 fontot használtam és össz-vissz 1.3 MB lett, szóval nem tudom, miért tömi tele a többi csapat mindenféle szarral a kiadásait.
Azt is jegyezd meg, hogy valaki legalább fél órát töltött ennek a formázásával, aztán a nézők egy ilyen moslékot kaptak.
Ha már itt tartunk ne használj mkvmerge 5.1.1-nél (azt hiszem) újabb kiadást, mert annak baja van az otf fontokkal.
Igazából maradj az mkvmerge 4.1.1-nél (ha újabb, akkor pipáld ki a “disable header removal compression bla bla bla” lehetőséget).

Ennyi elég is az intő példákból. Ideje lenne már pár jót is mutatnom.
Nemrég végeztem egy Acchi Kocchi extra formázásával, szóval tessék..

(Visszatérve az előző képre: 30 fontot használtam ebben a részben, összesen 1.8 MB.
Sőt, ha összeadom a 7 Maria rész fontjait, akkor az is csak 3 MB (úgy 55 font)).

ak13_05 ak13_04

Ez a kettő eléggé alap:
1. odaillő font
2. megfelelő színek
3. ésszerű font- és körvonalméret
4. megfelelő mennyiségű blur mindkét rétegen.

Ne lehessen egyből kiszúrni, hogy nem a videó része. Ezek itt nagyon könnyűek, úgyhogy el ne baszd az ilyen jeleket.

ak13_02
ak13_03 ak13_10ak13_06 ak13_08ak13_07

Megrajzolnám a tüskéket is, ha nem mozogna, de… mozog, szóval meh.

ak13_09

ak13_11 ak13_12

ak13_17

ak13_13 ak13_15

ak13_16

ak13_20

Ide kell egy kis \clip. Ha már mindképpen clippelned kell, akkor csináld jól, nem úgy, mint valami hadenás vagy dokis gyökér.

ak13_21

ak13_14

Az árnyékok se jelenthetnek nehézséget. Használj \xshad és \yshad tageket, ha a szokványostól eltérő irányba kell állnia.
Ez például csak \yshad.

ak13_01

A dupla körvonal se nehéz. Mindössze 3 réteg kell a 2 helyett.

ak13_18

ak13_19

ak13_22

A megfelelő font sokat segíthet.

ak13_23

A blur használta sem olyan nehéz. Nem tudom, hogy a csapatok fele miért szokta elszúrni ezt.

ak13_25

Nagyon vissza szerettem volna adni a pöttyös körvonalat, de különösebb munka nélkül (szóval nem rajzoltam meg ASSDrawban).
Ezért egy olyan fontot használtam, amiből kétfélém is volt – egy normális és egy szétbomló (lejjebb ez jól látható).
A felső réteg lett a normális, az alsó pedig a szétbomló.
Körvonalat nem is használtam, csak a mérettel, nyújtással és az elhelyezéssel játszottam addig, amíg így nem nézett ki.
Nem tökéletes, de legalább a jó úton indult el. Tekintve, hogy  csak kevés munkámba került, szerintem jó lett.

ak13_24

Ezt nehéz leutánozni, mert sok benne a szín, blur, meg még átlátszóság is van…
de minden egybevéve nem is lett olyan rossz.

ak13_26

Néha egyértelműen a maszkolás a jobb ötlet, mert nem akarsz 15-ös betűméretet, hogy egyszerre legyen ronda és olvashatatlan.

ak13_27

Ennél a maszkolás nem vált be, mert van vagy 100 árnyalata a kéknek (ráadásul mozog), de a “Skate Rental” így is elég jól éz ki.
Az “Ice Arena” már kevésbé, de nem akartam 8 mozgó sort, egy sorból pedig ez volt a legjobb, amit ki tudtam hozni.
Nem tudtam, hogy minden betű külön mennyire laggolna, de nem volt kedvem kísérletezni.
Persze az is egy lehetőség, hogy \org taggel beforgatom a betűket, aztán mocházok velük de… elég nagy nyűgnek hangzik, ugye?
Ráadásul itt a perspektíva miatt még azt se tudom, hogy hogyan kéne kinézniük az egyes betűknek (bár egyesével csinálva bizonyára javítana rajtuk).
Szerintem az a fő, hogy ne lehessen már ránézésre kiszúrni a képen, hogy valami nem stimmel.

ak13_28a ak13_28b

ak13_28c ak13_28d

Ilyesmivel nem találkoztam sűrűn az Acchi Kocchin kívül, de ez egy olyan jel, ami egyre hátrébb meg a képernyőn, először gyorsan, utána lassan.
Általában 4-6 képkocka alatt átmegy teljes képernyősből a nagyjából végleges méretébe, utána pedig lassan megy hátrébb.
Az első 4 képkockán a mocházás szinte lehetetlen és borzasztóan frusztráló, ezért onnan szoktam mocházni, ahonnan van értelme.
Miután hozzáadtam a Mocha adatokat, az első 4 képkockát kézzel csinálom meg.
A Mocha a méretet és az elhelyezést simán jól kezeli, de a blurt kézzel kell javítani.
Aztán, a sok munkád után… senki se fogja észrevenni azt a pár képkockát. Üdvözöllek a formázás világában.
Persze sokkal jobb, ha semmit sem vesznek észre, mintha észrevennék, hogy mekkora szar vagy.

ak13_29

Ez úgy 22 sor a feliratban (ebből 6 a tényleges jel + rétegek a többihez). Hála az égnek nem mozog.
De mivel nem mozog, ezért nyugodtan eljátszadozhatsz a rétegekkel, nem kell aggódnod a lag miatt.
Persze sok dolog van a képernyőn, de ez igazából nyugis formázás, mert tudod, hogy a mozgással legalább nem kell bajlódnod.
Ez az alapokkal is nagyon jól fog kinézni – font, betűméret, színek… egy kevés elforgatás, meg kibaszott blur!
A lényeg az, hogy jól beleolvadjon. Ha megmutatod valakinek, aki nem tudja, miről van szó, akkor ne ordítsa el magát, hogy “LOL, ki pakolta rá ezt a borzalmas szöveget?”

popsicle01popsicle02

Rétegek, körvonalak, blur, frz, fax, részben átlátszó pár rétegnél… meg persze egy fade, hogy fehér legyen.

« Vissza a Főmenübe

Reklámok