Mozgó és animált jelek

A mozgó jeleknek több fajtája is van.
Vannak egyenes vonalú egyenletes mozgást végzők, vannak lassuló/gyorsuló mozgást végzők, és vannak mindenfélét művelő – forgó, rázkódó, satöbbi – jelek.

Az egyenes vonalú egyenletes mozgás egyszerű. A \move(x1,y1, x2, y2) taget kell használni.
Mondjuk azt szeretnéd, hogy a jobb alul lévő halacska kövesse a kanjik mozgását.

move1
Először a Felirat elhelyezése eszközzel (kék kereszt) beállítod a halat úgy, hogy az első képkockán jó helyen legyen.
Aztán rákattintasz arra a kék nyílra, amire a képen lévő kék nyíl is mutat.
Így a ~pos tagből \move tag lesz. Utána rákattintasz arra a kis jelre, ami a feliratsor végéhez ugrik.
Persze ez csak akkor jó, ha már beidőzítetted a halat. Mert ha nem tetted, akkor hülye vagy, és mégis mihez kezdenél egy időtlen hallal? Na mindegy…
Az utolsó képkockán ragadd meg a kis kört, ami a négyzet felett lett (a hal pocakjánál) és húzd oda, ahová a halnak úsznia kell.

move2
Mondjuk ide^. A taged valahogy így fog kinézni:
{\move(1195,650,1009,652,0,799)}<°)))><
Láthatod, hogy a függőleges koordináták 650 és 652, ami nem jó.
A halnak vízszintesen kell úszni, függőlegesen nem megy semerre, ezért a koordinátáknak meg kell egyezniük. Javítsd ki a hibásat.

Az utolsó két szám a mozgás kezdetét illetve a végét jelöli. Jól jönnek, ha a jel nem mozog folyamatosan, hanem mondjuk csak az idő felében.
Például ha a hal meggondolja magát és megáll a képernyő közepén, akkor az időkód mondjuk “0,400” lesz.
Ha a mozgás az egész idő alatt folyamatos, akkor az elhelyezés után töröld ki az időkódokat, mert “lelassíthat” miattuk a hal az utolsó képkockán. Lehet, hogy ront az elhelyezésen, de majd átírod, mert ha az eszközzel csinálod, akkor újra megjelennek a számok, és a saját farkadat fogod kergetni, mint egy… hal? (vagy amelyik állat ezt szokta)
(Amennyire meg tudtam állapítani, Aegisub 3.0 vagy annál újabb verzióban a számok nem okoznak problémát, bent hagyom őket és minden jó.)
Megjegyzés: Igazából hibát okoz az, ha töröljük a számokat. (Egy kicsit bonyolult, de az első képkocka nem 0-ról indul.)
Ha a jel nem az egész időtartam alatt mozog, akkor a kezdeti idő az a képkocka lesz, amelyiken a négyzetet mozgatod, és azon a képkockán fog véget érni, amelyiken a kört mozgatod. Persze lehet szövegben javítani.

Ha már Aegisub 3.0, itt egy klassz trükk a precíz mozgáshoz (2.1.9-es verzióban nem működik):
Először illeszd a jelet hozzá valami olyanhoz, ami könnyen megtalálható. Például érjen hozzá a hal orra egy betű széléhez.
Esetleg legyen rajta a szeme egy körön vagy ponton a mozgó szövegen. Utána csináld meg ezt a mozgás utolsó képkockáján is.
Az a lényeg, hogy találj egy könnyen követhető pontot, amihez a mozgás elején és végén is oda lehet illeszteni a jelet.
Utána pedig menj vissza az első képkockára, használd a felirat elhelyezése funkciót és kattints duplán valahova a képen.
Most erről a pontról fog indulni a hal, de megőrzi a mozgását [a szakasz hossza és iránya nem változik].
Kattintgass egy párszor, hogy sikerüljön a megfelelő helyre tenned.

A munkád végeztével ellenőrizd le a videót, hogy ne legyél egy olyan faszkalap, akinek a jele az isten háta mögül indul és ellentétes irányba halad…

movejdp
De még ha nem is követsz el egy ekkora bődületes baromságot, azt mindenképp nézd meg, hogy a hal a megfelelő sebességgel úszik-e.
Ha túl közel érne a kanjihoz, akkor növeld meg az X koordinátát [told jobbra]. Ellenkező esetben fordítva.

Na szóval… ez volt a könnyű rész.
Akkor jön ám a baj, ha a mozgás nem állandó és nem lineáris. Mutatom a lehetőségeidet.

1. Nem leszel formázó.
2. \an8
3. Teszel a szabálytalan mozgásra, meghagyod egyenletesnek, még ha így nem is lesz pontos.
4. Maradsz a \move tag mellett, de felosztod több részre, hogy ne nézzen ki olyan hülyén.
5. Megcsinálod jól, képkockáról képkockára, akár valamilyen szoftverrel, akár kézzel.

 

1-es lehetőség: Viszlát!

2-es lehetőség: Felejtsd el. Lásd az 1-es lehetőséget.

3-as lehetőség: Ez még jó lehet, ha a tényleges mozgás nem túl szabálytalan és ezért nem lesznek nagy eltérések.
Példa erre az amúgy szabályos, de rángatózó mozgás. Más esetben ez egy elég ostoba megoldás.

4-es lehetőség: Ez a középút. Minél több részre osztod a mozgást, annál jobban fog kinézni, szóval rajtad áll, hogy mennyi időt szeretnél áldozni rá.
Olyankor fog jól jönni, ha maga a mozgás egyenes vonalú, de közben gyorsul vagy lassul.
Meg kell ismételned párszor az adott sort, aztán mindet külön időzíteni, hogy egymás után jelenjenek meg. Például egy 5 másodperces jelet feloszthatsz 5 darab 1 másodperces részre, így időzítve őket: 00-01. 01-02, satöbbi. A valóságban 2-3 részre kell osztanod 1 másodpercet, hogy nagyjából jól nézzen ki.
Utána minden jelre beállítod a szabályos mozgást. Onnan induljanak, ahol az előző véget ér (vagy attól egy picit távolabb a mozgás irányában).

Valami ilyesmit fogsz kapni:

Dialogue: 0,0:17:15.94,0:17:16.44,Default,,0000,0000,0000,,{\move(238,315,373,315)}szöveg
Dialogue: 0,0:17:16.44,0:17:17.05,Default,,0000,0000,0000,,{\move(377,315,465,315)}szöveg
Dialogue: 0,0:17:17.05,0:17:17.61,Default,,0000,0000,0000,,{\move(467,315,508,315)}szöveg
Dialogue: 0,0:17:17.61,0:17:18.16,Default,,0000,0000,0000,,{\move(511,315,542,315)}szöveg
Dialogue: 0,0:17:18.16,0:17:18.68,Default,,0000,0000,0000,,{\move(544,315,552,315)}szöveg

(Megjegyzés: Azóta eltelt pár év, használj Mochát.)

5/a lehetőség: Mozgást követő szoftver használata. Ez a Mocha névre hallgat, és innen vagy a főmenüből érheted el.
A használata ezen a ponton már kötelező.

5/b lehetőség: Kézzel. Erre ritkán lesz szükség, de néha a Mocha is csődöt mondhat.
Ahelyett, hogy több kisebb mozgásra osztanánk a jelet, felosztjuk annyi felé, ahány képkockán keresztül mozog, és a \pos tageket fogjuk minden sorban átírni. A japánok szeretnek spórolni az animációval, gyakran 2-3 képkocka is egyforma, szóval 1 sor gyakran 2-3 képkocka lesz 1 helyett. Ha 2-3 képkocka hosszú, akkor magadnak kell időzítened, de ha csak 1, akkor elég beidőzíteni az első sort, aztán jobb klikkel kiválasztani a “Sor szétválasztása képkocka elé” lehetőséget [vagy Ctrl+D].
Így megkapod szépen sorban az 1 képkocka hosszú idejű jeleidet, és pont erre volt szükséged.
(Persze 2-3 képkocka hosszú jeleknél is megcsinálhatod ezt, csak utána egyesítened kell pár sort.)
Ezek után minden egyes sornál a megfelelő helyre kell tenned a jelet.

Az az érdekes, hogy ezzel a módszerrel kapod a legjobb eredményt és még nem is nehéz. Hiszen csak annyi kell hozzá, hogy tudjál időzíteni és elhelyezni, ami tényleg alap. A gond az, hogy rengeteg idő és nagyon fárasztó.

Még arról is szót kell ejtenem, hogy vannak forgó, növekvő, satöbbi jelek. Ezek is megcsinálhatóak képkockáról képkockára, de gyakran van jobb lehetőség is.
Használhatod a \t taget, amivel fokozatos átalakulást hozhatsz létre. Itt le van írva a működése.
Ha a jeled szaltózni szeretne, akkor legyen \t(\frz360). Ha duplaszaltóra vágyik, akkor \t(\frz720).
Ha ezt 1 másodperc alatt kell csinálni, akkor \t(0,1000,\frz360). Ha úgy szeretnéd, hogy lassan kezdje és később gyorsuljon fel, akkor \t(0,1000,3,\frz360).
Vagyis szépen fogalmazva \t(kezdés ideje, vég ideje, gyorsulás mértéke,\tag1\tag2\tag3…), ahogy a linken is magyarázzák.
Ha az kéne, hogy egy másik pont körül forogjon, akkor ott a \org (kifejtve a Jelek beigazítása leckében).
Ötvözhető a \move taggel, és akkor futás közben szaltózik.

További átalakuláskor használható tagek a \fscx \fscy \fsp \fs \blur és még néhány, például a színek is. De nem minden átalakítható, például a \pos és \org sem.
Kísérletezz vele, hogy jól kiismerd. Egyszerre több taget is bele lehet tenni az átalakításba.
Rengeteg különféle dolgot el lehet érni a \t taggel. A hátránya az, hogy ha nagyon sok helyen használod, akkor laggolni fog. És RETTENETESEN laggolni fog.

Egy-két ezzel kapcsolatos dolgot majd később megmagyarázok.

« Vissza a Főmenübe

Reklámok