Mocha Pro használata

Miket kell telepítened:

  1. Imagineer Systems Mocha (ejtsd: Moka. Ne tévesszen meg, a mókához semmi köze). Vagy Mocha for After Effects, két neve van. A verzió mindegy. Az After Effects nem kell hozzá.
  2. Quicktime (különben a Mocha nem tölti be a videót)
  3. Aegisub Motion script. Vagy telepítsd a Dependency Controlból,
    vagy mentsd le a lua fájlt a \Aegisub\automation\autoload\ könyvtárba.
  4. x264 8bit-depth (a Mocha nem tud 10 bites videókat beolvasni)

Vágási beállítások:

trim-set

Menjünk az Automatizáció > Aegisub-Motion > Trim Settings részbe.
A legtöbb dolog alapból jól van beállítva, nekünk csak a kódolót kell megtalálnunk. Rányomunk szépen az “Encoder…” gombra, aztán kiválasztjuk azt az x264.exét, amit fentebb említettem a 4. pontban. A “Write encode logot” meg kipipáljuk, ha számítunk hibákra, és ezt szeretnénk olvasgatni.


Most átugrom a konkrét Mocha rész, azt majd később vesszük. Ha már az Aegisub Motion scriptnél tartunk, akkor jöjjön annak a kezelése.
Miután sikeresen lekövetted egy jel mozgását Mochával és kimásoltad a mozgás adatait (később rátérünk),  menj az Automatizáció > Aegisub-motion > Apply részbe.

01
x és y: Az elmozdulás adatait az x illetve y tengelyre alkalmazzák. A legtöbb esetben mindkettőt ki kell pipálni, bár például ha a jel csak oldalra halad, akkor az y-t nem kell. (különben előfordulhat, hogy az y tengelyen is enyhén mozogni fog a jel, amitől úgy néz majd ki, mintha remegne)
Origin: Minden sorban megváltoztatja az origó értékét. Térbeli elforgatásoknál kötelező, egyébként nem kell.
Absolute: Az elmozdulást nem a jel általad beállított helyéhez viszonyítja, hanem ahhoz a jelhez, amit Mochában kijelöltél a mozgás lekövetésre. Szinte soha nem használjuk.
Scale: Skálázás. Soronként növeli a betűméretet, ha például növekedne a szöveg. Vagy összébb menne.
Border: Skálázza a körvonal méretét is (csak akkor, ha a Scale is ki van pipálva).
Shadow: Skálázza az árnyék távolságát is (csak akkor, ha a Scale is ki van pipálva).
Rotation: Soronként forgatja a jelet, ha a videóban lekövetett jel is forog.
Blur: Skálázza a blur nagyságát is (csak akkor, ha a Scale is ki van pipálva). Mellette található a faktor, amivel a blur értéke változik.
Rect clip: A körbevágást is mozgatja a sorral együtt. Például ha egy tábla kitakarja a jel egy részét. Csak a téglalapos körbevágásra vonatkozik.
Vect clip: A körbevágást mozgatja a sorral együtt. Például ha egy tábla kitakarja a jel egy részét. Csak a vektorábrás körbevágásra vonatkozik.
Interpolate transforms: Ha egy jelben átalakítás van (\t), akkor minden egyes sorra megbecsli annak az eredményét. Tehát így meg lehet őrizni egy átalakítás effektet Mocházás után.
Write config: Konfigurációs beállítások kijegyzése egy külön fájlba.
Relative: A mozgás lekövetését a megadott képkockától kezdi. Például ha nehéz elhelyezni a jelet az első képkockán (mert mondjuk csak a negyede látszik), akkor beállíthatom a 26.-on, és a Relative-nál 26-ot adok meg. Vagy beállíthatom az utolsó képkockán, akkor -1-et kell megadnom.
Clip only: A mozgás lekövetése csak a körbevágáson megy végbe, a jel helyzetén nem. Akkor jön jól, ha egy jel előtt elhalad valami. Mondjuk egy ujj. Vagy valaki feje.
Linear: Amennyiben egyenes vonalú és állandó sebességű mozgás megy végbe, a program egyetlen sort fog megadni, amiben \move tag szerepel. Illetve ha a mozgás több ilyen szakaszra osztható, akkor a szakaszok számával megegyező számú sort fog létrehozni.

A Go gomb értelemszerűen elindítja a folyamatot.
A Track \clip separately külön leköveti a körbevágást. Egyszer majd kelleni fog, és akkor nagyon fogsz örülni neki.
A Quit kilép innen.

 

Nézzünk egy jelet, aminek le kéne követni a mozgását.

Így néz ki az első képkockán……………………………………………..és így az utolsón.

Az ilyen jeleket sokkal könnyebb az utolsó képkockáról lekövetni, ráadásul megformázni is ott célszerű.

sekits03
Ideje kinyerni ezt a részt a videóból. Automatizáció > Aegisub-motion > Trim. Vagy Automatizáció > Aegisub-motion > Trim Each (ha egyszerre akarsz több részt is kinyerni).
A program eltölt vele egy rövid időt, utána egy mp4 videót létrehozni (az Aegisubban megnyitott videó mappájában, hacsak nem adtál meg mást).

Ha ez volt az első próbálkozásod és nem jött össze, akkor indítsd újra az Aegisubot, hátha segít.

Ha működött, akkor ugord át a következő részt. Ha nem, akkor ismertetek egy alternatívát a videó részletek kinyerésére. Néha olyasmi is történhet, hogy a kinyert részlet így néz ki:

mocha-trimfail
Megpróbálhatod egy korábbi kulcsképkockánál megvágni, de néha ez se segít, ezért ezt a másik módszert használom.
(habár néhány esetben még egy elszart videónál is le lehet követni a jelet.)

Hozz létre egy mocha.bat fájlt benne ezzel a szöveggel:

x264 --profile baseline --level 1.0 --crf 18 --fps 24000/1001 --seek %2 --frames %3 -o %1_%2.mp4 %1

Ez most 23.976 fps, ha a te videód más frissítési rátával rendelkezik, akkor írd át.
Illeszd be a mocha.bat-et a videód mellé, és az x264.exe-t is.
Nyiss meg egy parancssort, és navigálj el abba a mappába, ahová ezeket tetted (vagy rögtön ott nyisd meg a parancssort).
Utána gépeld be ezt:

mocha seki02_premux.mkv 4193 40

A “mocha” a mocha.bat, a seki02_premux.mkv a videó, aminek a részletét szeretnéd kivágni, 4193 az a képkocka, ahol a jel kezdődik, és 40 képkockányi időtartalmat fogunk kinyerni.
A valós időtartam igazából 33 képkocka, akár lehetünk pontosak is, de asszem 1-gyel nagyobb értéket kell megadni, mint amit az Aegisub kiír.
Általában többet nyerek ki, aztán Mochában arrébb húzom a piros pöcköket.

Megjegyzés: Egy másik megoldás az Encode – Hardsub script. (De remélhetőleg az Aegisub-Motion most már megbízható)

Ha megvan a videó részlet, akkor nyisd meg a Mochát.
Kattints a bekeretezett ‘Create a new project’ gombra:

02

Illeszd be a videót:

03
Utána egyszerűen okézz le minden felugró ablakot. (Semmit sem kell átírnod)

MOST PEDIG LEKÖVETED A JEL MOZGÁSÁT. (a konkrét eljárásra majd később visszatérünk, most inkább bemutatnám a folyamatot)

A mozgásadatok kinyeréséhez rá kell nyomni az ‘Export Tracking Data…’ gombra,

04

aztán kiválasztani az ‘After Effects Transform Data’ sort,

05

majd rányomni  a ‘Copy to Clipboard’ gombra.

Utána irány az Aegisub, Automatizáció > Aegisub-Motion > Apply.
Ha a program véletlenül nem illesztené be az adatokat a dobozva, akkor illeszd be magad. A beállításokat már részleteztem, szóval pipáld ki ami neked kell, aztán ‘Go’.
A script alkalmazza a mozgás adatait a sorra, és már készen is vagy (már ha nem basztál el semmit).
Ennyi volt az Aegisub-Motion script. Most pedig térjünk rá a Mochára.

Egy jel lekövetése Mochában

Szóval betöltötted a videót. Most rajzolni kéne egy spline-t (szakaszosan parametrikus polinomokkal leírt görbét), aminek a mozgását a Mocha le fogja követni.

06.jpg

moka-tools.png
Két képet is mellékeltem, egyet az új, majd egyet a régi verzióról. Van némi változás kinézetben, de az X, X+, B, B+ jelek mindig szerepelnek, erről lehet megismerni őket.
Többnyire az X ikon fogjuk használni.
Kattintsunk rá, és rajzoljunk egy ilyen spline-t:

moka-spline
Most már megkezdhetjük a mozgás lekövetését. Ehhez négy gombunk van…

07.jpg
Visszafele lekövetés | Előző képkockára lekövetés | Következő képkockára lekövetés | Előre lekövetés

Nem számít, hogy melyik irányba haladsz vagy hogy honnan kezded a mozgás lekövetését.
Ezt most az utolsó képkockáról kezdjük (ott látható tisztán), az első képkocka pedig így fog kinézni:

moka-spline2
Így fog kinézni az első és utolsó képkocka, miután alkalmaztuk rajtuk a mozgás adatait:

Megpróbálhatod a scriptre bízni a blur méretezését, de nem biztos, hogy passzolni fog a betűméret változásához, ezért én inkább kézzel szoktam csinálni. Általában csak pár képkockán kell átállítani. Ezen a jelen volt pár elforgatás is, ezért ezért a helyzetét, méretét és felforgatását követtem le.

Az egyszerűbb jeleknél elég egy spline-t megrajzolni és aztán lekövetni a mozgást. Ha nincs méretváltoztatás, akkor minden rendben.

Ha valami miatt nem sikerül a mozgás lekövetése, akkor ezeken kell állítani:

08
Luminance / Autochannel: A Luminance (Luminancia/Megvilágítás) a fényerő/kontraszt alapján próbálja lekövetni a mozgást. Az Autochannel kiválasztja piros/zöld/kék színcsatornák közül azt, amelyiken nagyobb a kontraszt (vagy legalábbis így képzeld el). A Luminance többnyire beválik, de néha vannak ilyen jelek:

moka-spline3

A kék jel össze-vissza ugrál, de a háttérben is ugrál pár vonalka, az egész elég kaotikus, és mivel a lila és kék színek nagyjából ugyanakkora fényerővel bírnak, ezért nehéz őket megkülönböztetni. Szóval a hasonló színek miatt a Luminance a fekete körvonalakat venné alapul, de a háttérben is vannak fekete vonalak, amik így belezavarnának a mozgás lekövetésébe. Ha az Autochannel beállítást használod, akkor a Mocha (szerintem) a kék színcsatornát követné, mivel abban nagyobb a kontraszt, mivel a követendő jel kék, a háttér pedig nem, szóval jól kijön a dolog. Igazából nem tudom, hogy pontosan minek a mozgását nézi a Mocha, de az Autochannelre váltás segített, úgyhogy valahogy így képzelem el. Amit ebből érdemes megjegyezned, hogy ha valaminek nem sikerül követni a mozgását és szerinted a színekhez van köze, akkor vond vissza a félresikerült követést, válts Autochannelre, majd próbáld újra. Vagy segít, vagy nem.

Min % Pixels Used: Őszinte leszek, nem emlékszem olyan alkalmora, amikor ennek az átírása bármit segített volna.
Ha a spline-od picit fura, akkor megpróbálhatod csökkenteni vagy növelni, de nem hiszem, hogy sokat érne.

Smoothing Level: Ötletem sincs mit csinál, de mások sem említették meg, szóval biztos nem fontos.

Translation: Ez az elhelyezést jelenti, mindig tegyél mellé keresztet.
Scale: Ehhez akkor tegyél keresztet, ha a jel mérete változik (vagy a kamera közeledik / távolodik).
Rotation: Tegyél mellé keresztet, ha a jel forog (mintha \frz lenne).

NE tegyél keresztet azok mellé, amikre nincs szükséged, mert csak nehezítik a mozgás lekövetését.
A Shear és Perpective opciók nem működnek az Aegisubban, szóval azok mellé soha ne tegyél keresztet.

Large / Small / Manual… Ezt szinte soha sem változtatom meg. Tudsz manuálisan mozgást lekövetni, kézzel állíthatod minden egyes képkockán a spline-t.

Horizontal / Vertical (Vízszintes / Függőleges): Ha egy jel nagyokat ugrik a térben (mondjuk egy gyors kameramozgásnál), akkor érdemes növelni ennek az értékét. Fordított esetben, ha a spline nagyon eltolódik pedig nem kéne, akkor csökkentheted ennek az értékét, Az egyszerű, folyamatos, rövidtávú mozgásnál az Auto tökéletesen megteszi.

Angle / Zoom (Szög / Nagyítás): Hasonlóan az előzőhöz, ha több az elforgatás/közelítés, akkor növeld, ha pedig a spline hülyült meg, akkor csökkentsd.

Ezzel át is vettük a mozgás lekövetésének az alapjait. Most pedig nézzük meg, mit lehet csinálni akkor, ha valami nem működik.

moka-zoomfail
Ha ezt összehasonlítod az előző képekkel, akkor láthatod, hogy a spline túl kicsi. Vagyis a méretezés félresikerült, szóval növelni kell a nagyítás (Zoom) értékét. Elvileg százalékban van, de tapasztalatból mondom, hogy ez baromság. Ötletem sincs mihez viszonyít az a szám, de a nagyobb érték tágabb értelmezési határokat jelent, szóval meg kell próbálni. Ha kicsi a különbség két képkocka között, akkor legyen 10. Általában 10 és 20 közötti értékekkel szoktam jó eredményeket elérni. Ha nagyon sokat változik a jel mérete, akkor próbáld 30-cal. Annál magasabbra jó eséllyel nem kell menned. Ha beállítottál valami és a spline nagyobb lett a kelleténél, akkor csökkentsd az értéket, amíg jónak nem tűnik. Sajnos próbálgatni kell, de úgy 100 jel lekövetése után már érezni fogod, hogy milyen értékeket kéne használnod.
A szögek beállítása (Angle) hasonlóan zajlik, mint a nagyítás esetén.

Itt egy példa, hogy mi szokott történni a méretüket változtató jeleknél, és hogyan kell kijavítani.

moka-it01
Ezzel a spline-nal indul.

moka-it02
És ez történik az alapbeállításokkal. (1 képkockát követtem le.)
Nem lehet látni az egész képet, de a jel alig ment arrébb. Csak nagyobb lett.
Mivel a spline sokkal odébb ment, ezért korlátoztam a mozgását, szóval a Horizontal/Vertical értékeknél 20-at adtam meg, Ctrl+Z, újra mozgás lekövetés.

moka-it03
És ezt kaptam eredményül. A méretezés nem sikerült, de a mozgás korlátozása segített, hogy a spline a helyén maradjon.
Úgyhogy a Zoomnál 20-at adtam meg, Ctrl+Z, mozgás lekövetés.

moka-it04
És meg is volnánk. Pontosan erre volt szükségem.

Ha a jel az időtartam egyik végén többet változik (méretváltoztatás, blur, satöbbi.), mint a másikon, akkor érdemes onnan kezdeni, ahonnan kevesebbet változik, a nehéz képkockákat pedig a végére hagyni. Vagy ha mindkét végén sokat változik, akkor a közepéről kell kezdeni a mozgás lekövetését. Elhalványulás effekteknél jól jön.

Itt a piros jelet kell lekövetni, ami jobbról balra halad…

moka-pan01
moka-pan02
moka-pan03
moka-pan04
moka-pan05
Először gyorsan ugrál, középen lelassul, aztán megint gyors lesz.
Vízszintesen sokat mozog, függőlegesen alig. Az első két kép az első két képkocka, az utolsó két kép pedig az utolsó kettő.
A középső kép az, ahol lelassul nagyjából 10 képkockáig.
Az első képkockáról a másodikra lekövetni elég nehéz lenne, mert az elsőn nem sok mindent lehet kijelölni, szóval fordítva csináljuk.
Ami ennél a jelnél fontos, hogy a Horizontal értéknél a maximumot – 500-at adjunk meg, a Verticalnál pedig mondjuk 50-et.
Ha a Horizontal kevesebb, akkor a Mocha nem tudja elég nagy területen lekövetni a jelet. Ha a Verticalt nagyobbra vesszük, akkor a Mochának nagyobb területet kell átvizsgálni, ezért könnyebben összezavarodhat.

06

moka-tools

Emlékszel az X, X+, B és B+ ikonokra? A B betűsök Bézier görbéket rajzolnak. Általában gyorsabb, ha egyszerűn csak sok pontot rajzolunk a sima X-szel, úgyhogy a B betűsök nem szoktak kelleni. Na de mi van az X+ ikonnal? Az elég hasznos. Hozzáadhatsz egy új spline-t a meglévő mellé, vagy akár ki is cserélheted az eredetivel, például ha az már kívül esik a képen.

Mondjuk pont ezt kell megcsinálni, a kamera arrébb megy és ráközelít a papírra:


Kezdetnek nekiállsz lekövetni a bal oldali szöveg mozgását. Amikor elkezd kimenni a képernyőből, akkor rákattintasz az X+ ikonra, és rajzolsz egy spline-t valahol jobb oldalt. Folytathatod így is a lekövetést, de akár kiválaszthatod és ki is törölheted a bal oldali spline-t. (Először meg kell rajzolnod az újat, mielőtt kitörölhetnéd a régit.)

moka-nou03
06 moka-tools
Azt is megteheted, hogy nyomva tartod a Q gombot (vagy rákattintasz a mozgatás ikonra, felső képen jobbról a második, alsón a jobb szélső) és átteszed egy új helyre a spline-t.

moka-nou04
Aztán folytatod a lekövetést.

Itt egy újabb trükk arra, ha az egész képernyő mozog:

09
Jobb oldalt a “Layer Properties” résznél a “Link to Track” legördülő menüjében a “None”-t válaszd ki a réteg helyett, amit lekövetsz. Ha az egész képernyőn végbemegy a mozgás, akkor bárhova rajzolhatod a spline-t, akár az egész képernyőre is. Maga a spline nem fog elmozdulni a lekövetés közben, de a benne mozgó pixeleket leköveti, ezért nagyon hosszú mozgás esetén egész jól le lesz követve, a spline viszont nem megy arrébb.

Néha valami kitakarja a jelet, amit le szeretnél követni..

moka-hand1
Ezt akarod lekövetni…

moka-hand2
…de a kéz átmegy felette. Ebben esetben pont jól követte le a Mocha, de nem mindig történik így.

moka-hand3
A sima X ikon használva rajzolj egy új spline-t a kéz köré.

10
Az új rétegeket a Mocha a régebbiek fölé helyezi. Amikor keresztezik egymást, akkor az alsó réteg nem végez lekövetést azokon a területeken, amiket a felső kitakar. Ha a kéz nem mozog, akkor nyugodtan nyomd meg a középső gombot a Layer 4-nél, hogy azon nem végezzen a Mocha lekövetést. Ha a kéz mozog, akkor kövesd le a mozgást és közben a Layer 3 legyen kiválasztva. A Layer 4 a kezet fogja lekövetni, a Layer 3 pedig a spline-nak azt a részét, amit a Layer 4 nem takar ki.

moka-hand4
Ha engedélyezed a spline-ok matt színét (menüsorban az egymást metsző kör és négyzet, valamint a festékes vödör, a rétegeknél pedig a jobb oldali köröcske alatt választhatod ki a színt), akkor a Mocha színekkel tölti ki a spline-okat. Itt jól látszik, hogy a Layer 3 csak a piros rész mozgását fogja lekövetni.
Szóval ha például egy olyan jelet kell követned, ahol a kamera egy épület előtt mozog, ami előtt elmegy egy kocsi, akkor tehetsz egy külön spline-t a kocsira, hogy ne rondítson bele a jel mozgásának a lekövetésébe.

Ha már a menögombok, alul találsz egy olyan fület, hogy “Stabilize”. Itt megadhatsz olyan képkockákat, amelyeken a jel nem mozdul el (az előzőhöz képest). Amikor “lejátszod” a stabilizált jelet, akkor láthatod, hogy a spline mennyire szorosan ott marad a jelen.

Mondjuk azt, hogy a jel időtartalma 30 képkocka, de csak az első 5-ön mozog, a maradék 25 mozgását felesleges lekövetned. Kövess le 5-öt, aztán illeszd be az Aegisubba. Ha egy átlagos animét nézel, ahol a dolgok csak 3 képkockánként mozognak, akkor elég minden harmadiknál lekövetést végezni.
Megjegyzés: manapság már kidolgozottabbak az animék, a legtöbb képkockánként mozog.

moka-partrack
Itt azok a lekövetési adatok látszanak, amiket tényleg használtam. Felesleges több száz statikus sorral teletömni a feliratot, ráadásul a lekövetés pontatlansága miatt azt is elérhetjük, hogy rezegjen a jel. Így egy helyben marad, amikor úgy kell maradnia.

Ha már itt ez a kép… Ha a jel időtartalma rövidebb, mint a kivágott videó, akkor nyugodtan megragadhatod a piros cövekeket a videó végénél, aztán oda húzhatod őket, ahol a jel tényleg végződik. Amikor kinyered a mozgás adatait, akkor csak a piros cövekek közti rész fog számítani.

Egy másik probléma, amibe beleütközhetsz, hogy néha a videó meg lesz nyújtva a Mochában, tehát rosszak a képarányok. Ha ilyen történne, akkor bal alul a fülek közül válaszd ki a “Clip”-et, majd menj a “Film type” legördülő menüjére:

11

Azok, amiknek a nevében Anamorphic van, többnyire működni szoktak. Ha nem, akkor próbálkozni kell, ameddig jól nem néz ki.
(A * gomb megnyomásával a Mocha középre igazítja a képet.)

Most ennyi jut eszembe. Ez remélhetőleg elmagyarázta, hogyan működnek a dolgok. A bonyolult jelek lekövetéséhez leginkább tapasztalatra van szükség, szóval sokat kell gyakorolni. Ez az útmutató azt mutatja be, hogyan kell kivágni a videó egy részletét, megnyitni Mochában, lekövetni a mozgását, majd beilleszteni az adatokat az Aegisubba, szóval most már neked is tudnod kell.

Ha több segítségre van szükséged, akkor keress Mochás videókat YouTube-on és egyéb helyeken.

« Vissza a Főmenübe