Jelek beigazítása

Igazából elég egyszerű dolog helyesen beigazítani a jeleket, de valamiért sok formázó állandóan elrontja őket.
Fogalmam sincs, hogy tényleg nem tudják-e hogyan kell vagy csak ennyire lusták, de elég ciki,
mert már csak a beigazítástól sokkal jobban néz ki egy jel.

Az ide kellő tagek a három forgatás – \frz, \frx, \fry, a döntések – \fax, \fay,
a \frx és \fry helyes mértékben való használata, a forgatási szögek origója – \org.

Nézzünk egy egyszerű példát. Mondjuk helyezzünk fel egy jelet erre az erkélyre:

ts-balcony-01
Az ilyesmi meglehetősen gyakori az animékben. Sok jelet kell majd csinálnod ebből a típusból, legyen az a híres iskolaorvos kiírás,
egy tábla egy ajtó vagy iroda felett, esetleg egy épületen, stb.
Ezek többnyire a vízszintes tengelyen vannak megdöntve, de függőlegesen elég egyenesen állnak.

Szükséged lesz erre a tudásra, ha nem akarsz egy rakás szart kiadni…

ts-balcony-02
Ezzel kéne kezdeni – elforgatni a jelet \frz taggel.
Sajnos sok formázó ennyivel letudja. Már ha formázónak lehet nevezni őket.
Ugyanezek az emberek választanak valami kicseszett ronda fontot,
például valami M$ vagy Adobe hányadékot, ami ráadásul 10 MB-ot foglal.
Mindegy, majd később rátérünk a fontokra.
Ha szeretnéd ténylegesen megformázni a jelet, akkor ez a következő lépés…

ts-balcony-03
Amit itt használok, az a \fax tag. Negatív értéknél, például \fax-0.1-nél olyan, mintha dőlt betűt használnék.
Pozitív értékekkel a másik irányba dől.
Alacsony értékeket kell használni, általában 0.05 és 0.5 között.
Valamiért sok formázó nem is ismeri ezt a taget, vagy csak túl lusták használni,
mert a forgatással ellentétben erre nincs külön gomb az Aegisubban, hanem be kell gépelni.
Viszont sokkal hasznosabb, mint a \frx\fry tagek, mert az animéknek ritkán van 3D-s hatása.
Legtöbbször csak a vízszintes tengely van elforgatva, függőlegesen ugyanúgy áll.

Most már helyesen be van forgatva a jel. Ideje, hogy jobban beleolvadjon a környezetébe…

ts-balcony-04
… amit úgy érünk el, hogy a színeket a képen szereplő színekre állítjuk át.
Itt nincs egy eredeti jel, amit leutánozhatnék, szóval lemásoltam az erkély kontúrját.
Az is feltűnhet, hogy blurt használtam.
Minden jelen legalább 0.5-ös blurt kell alkalmazni, ha nem akarod, hogy nagyon kilógjon a helyéről.

Most már van egy egész jó jelünk. Akár ki is lehetne adni.
De ha jobban megnézzük, akkor látható, hogy az erkély aljával párhuzamos, de a tetejével nem. Miért?
Nos, azért, mert itt valóban 3D hatás van, az erkély bal oldala nagyobb, mint a jobb.
Most mi legyen? Ha már idáig eljutottunk, akkor nem fogjuk újracsinálni a beigazítást, ezért egy egyszerű trükkhöz folyamodunk…

ts-balcony-04.5
Jobb, ugye? (egyébként, ha nem látod a különbséget, akkor ne legyél formázó.)
Miféle sötét mágia ez? Nagyon egyszerű. A font eredeti mérete 50 volt.
Ha azt szeretnéd, hogy a szöveg vége kisebb legyen, mint az eleje, akkor mindenféle forgatás és ferdítés helyett csinálhatsz ilyet is…
Sa{\fs49}mp{\fs48}le {\fs47}Te{\fs46}xt
Láthatod, hogy minden második betű után eggyel kisebbre vettem a font méretét.

Ha még kezdőnek számítasz, akkor ennyi elég is.
Ha profi vagy, akkor feltűnhet, hogy a jel vége túl magas, a ‘p’ túl közel van az erkély aljához, satöbbi.
És egyértelműen nem akarsz Arialt használni. Bár ha profi lennél, akkor nem olvasnád ezt az útmutatót.

A lényeg, hogy megkaptuk, amit akartunk, de nézzünk még pár módszert.

ts-balcony-05
Ebben nincs \frz és \fax, helyette \fay taget használtunk.
Gyakran ez a kényelmesebb megoldás, mert nem kell hozzá forgatni. Ajtókon vagy azok felett lévő jeleken szinte mindig jól alkalmazható.
A \fay tagnek az az egyetlen problémája, hogy nem használhatsz mellette plusz tageket egy vsfilter hiba miatt, mint például a \fs taget.
Megjegyzés: Ez a hiba azóta javítva lett

Az utolsó módszer, amivel a legnagyobb profi leszel, ha meg tudod csinálni [de gigászi bukta, ha nem],
az az elforgatás és az origó áthelyezése.
Vagyis \fax és \fay helyett jól fogjuk csinálni, és \frx meg \fry tageket használunk.
Na de miért, ha épp az előbb mondtam, hogy a \fax\fay sokkal kényelmesebb?
Mert az elforgatás tényleg térhatást tud adni a szövegnek, ha kell,
és észrevettük, hogy az erkély “közelebb” van a bal oldalt.
A font méretének állításával egész jól megúsztuk, de ez nem fog mindig bejönni. Például ha a jel csak 2-3 NAGY betű.

Lássuk, mi történik akkor, ha az origó mozgatása nélkül használunk elforgatást.

ts-balcony-07
Sok “formázó” csinál ilyen förtelmeket. Még talán rosszabb is, mint a fenti fekete körvonalas példa.
Kaptunk egy olyan jelet, ahol 10 betűből talán ha 2 rendben van.
A többi EL VAN BASZVA. Amolyan “Ha van Aegisubom, akkor tudok formázni, ugye?”
Nem. Nem tudsz.

Mi legyen most?

Ha megpróbálsz még játszani vele, rá fogsz jönni, hogy akárhogy forgatod, sehogy se lesz jó.
Ha az egyik vége jó, akkor a másik nem. Miért?
Mert ha a szöveg rendezése \an2 vagy \an8, akkor az elforgatás mindig egy, a szöveg közepén áthaladó függőleges egyeneshez képest fog történni.
Vagyis a szöveg mindkét oldala befelé fog dőlni, ahogy a képen is láthatod.
Ha \an1, \an3, \an4, \an6, \an7 vagy \an9 tageket használsz, talán egy kicsit jobban fog kinézni, de még mindig béna megoldás.

El kell mozdítanod az origót.
Használhatod hozzá a \org(x,y) taget, de az elforgatás eszköz kiválasztásakor a háromszög mozgatásával is megy.
Az eszközt a \frx\fry pároshoz fogod használni, egy picit oldalra döntöd, mondjuk \fry7.
Általában keveset kell forgatni, a többit a \org intézi.
Ha sokat forgatsz, akkor túl nagy lesz a különbség a szöveg két oldala között.

Ha megvan a \fry, akkor fogd meg a háromszöget középen, és mozgasd.
Láthatod, hogy tagként megjelent a \org, a jel pedig változik, ahogy a háromszöget mozgatod.
Meg kell keresned a jó helyet neki, hogy stimmeljen a jel. Gyakran a videón kívülre kell menned.
Persze odakintről már nem tudod mozgatni a háromszöget, de a tagek közt átírhatod a számokat.
De ez kényelmetlen, szóval igyekezz még az egérrel jól elhelyezni.

Most feltűnhet, hogy hiába van jó szögbe forgatva, a jel elment a helyéről.
Emiatt ne aggódj, majd visszaszerzed, először a szögek stimmeljenek.
Ha már jónak tűnik, akkor egyszerűen húzd be a helyére a jelet. Most már két pontot tudsz mozgatni – a jelet és a háromszöget.
A háromszög nem fog látszani, ha a képernyőn kívül van, de a vörös szaggatott vonal alapján nagyjából tudni fogod, hol lehet.
Szóval visszarakod a jelet a helyére. Ha emiatt változnak a szögek, akkor újra mozgatod a háromszöget.
Eltarthat egy darabig, mire mindkettő a helyén lesz, pláne, ha a háromszög a képernyőn kívül van és a tagek között kell a számokat állítgatni vagy elölről csinálni az egészet.
De némi gyakorlás után már könnyebben fog menni, és ami a lényeg, jól fog kinézni.

ts-balcony-06
Itt láthatod, hogy a jel egész jó és a beigazítására csak \fry és \org tageket használtam.
(A \frx0 kitörölhető, csak az eszköz használatakor ez is bekerül, még ha 0 is)
A felirat felbontása 1280×720, szóval itt az origó a képernyőn kívül helyezkedik el.
Ez a módszer különösen jól jön, ha valami bonyolultat kell megformáznod,
mint az utolsó példában, amit az oldal alján találhatsz meg.
Persze ezt is lehet igazítani még a \fax és/vagy \frz tagek használatával.

A tageket úgy kombinálhatod, ahogy csak kedved tartja.

Nem mozgó jelekhez a \fry\org kettős a legjobb, de mozgó jeleknél nem használhatsz \org taget,
ezért marad a \frz\fax, és időnként állítasz a betűméreten, ha perspektíva kell.

Erről ennyit. Most már tisztában vagy vele, hogyan kell helyesen beigazítani a jeleket.

Nézzünk pár példát, amit más csapatok kiadásaiban találtam…

ts-men
A bal oldali az eredeti, a jobb oldalin eszközöltem egy gyors javítást.
Ez egyértelműen ronda és kilóg – az elforgatás szörnyű és még a \frz se stimmel.
A színt nem vették le jól. A választott font se tetszik, de nem ez a legnagyobb gond.
Még az én jelem se a legjobb, de legalább nem retardált.

ts-use
Míg az előző jel csak \frz és szevasztok volt, itt valami “profi” bármiféle tudás nélkül \frx és \fry tageket használt.
Szomorú, mert csak egy percbe kerül összerakni egy olyat, mint a jobb oldali. A bal oldali készítőjét ki kéne rúgni.
Csak egy gyors javítást akartam, szóval \fay taget használtam. Ha tényleg ki szeretném adni,
akkor \frz és \fax tageket használnék, a betű színét pedig minden 2-3 után cserélném, hogy hasonlítson a japánra.

girlsroom
Folyton ez van, ugye? Nem is tudom, hogy a már több éve az ipart űző csapatoknak hogy lehet problémája ezzel.

ts-kami01
Ez… nos, elismerem, nem egyszerű, de a fenti megoldás nagyon gyatra, főleg a sorok (félre)igazítása.
A “When would be good?” annyira rossz, hogy szerintem a készítője biztos súlyos késésben volt a leadással.

Itt a \fax és \fay nem elég, ezért muszáj elforgatást használni és muszáj a \org taget használni, hogy tényleg jól nézzen ki.
Ami még szintén kötelező, az a blur. A hiánya miatt a fenti példa csak még rosszabb. És a színek se stimmelnek.
Ez garantáltan több, mint egy percnyi munka, talán 10-15 is, hogy mind a 4 sor rendben legyen.
De a franc esne belé, nézd meg a fenti példát, majd nézz a lentire, amit én csináltam. Be kell ismerned, hogy megérte a rá fordított időt.

ts-kami02

« Vissza a Főmenübe