Haladó formázás

Akkor hátra van még a körbevágás, az animálás, a rajzolás, illetve ezeknek a kombinációi.

\clip

A körbevágó eszközök az elforgatás és a méretezés eszközök alatt találhatóak az Aegisubban. Az elvük egyszerű.
Van egy jeled, aminél azt szeretnéd, ha csak egy része lenne látható. Úgyhogy fogjuk az egyszerűbb körbevágó eszközt, és rajzolunk egy téglalapot aköré a rész köré, amit láthatónak szeretnénk.
Valami ilyesmit ( \clip(54,25,380,110) ) fogunk kapni a szövegben. Ezek a látható rész koordinátái.
Az a lényeg, hogy a téglalapon kívüli rész nem látható, úgyhogy nem kell pontosnak lenni, a téglalap nyugodtan belelóghat az üres részekbe.

Valahogy így fog kinézni:

clip01                                           ^^ az eszközzel / az eszköz nélkül ˇˇclip02
Ha egy pixellel arrébb van, akkor vagy arrébb húzod a narancssárga pontokat, vagy átírod a tagekben. Jobb az, ha az eszköz nincs kiválasztva és gépelsz, mert akkor a vörös vonalak nem fognak zavarni.

Persze egy téglalap nem lesz mindig alkalmas, ezért van ott a másik eszköz, amivel összetett ábrákat rajzolhatunk.

Meg ott a \iclip tag is, ami épp a \clip ellenkezőjét csinálja – kijelöli azt a területet, ami nem látható. Erre nincs külön eszköz, egyszerűen oda kell biggyeszteni az i betűt és átállítgatni a koordinátákat.
A \clip kényelmesebb, ezért azt szoktam használni.

Ezek voltak a körbevágás alapjai, most pedig jöhet a rajzolás. Innen már ismerned kéne a működését.

A rajzolás olyankor jön jól, ha le akarsz fedni egy területet egy bizonyos színnel, hogy aztán rátegyél egy jelet. Részben kitértem már erre a Jelek elhelyezése fejezetben.
Ritkán használok bonyolult formákat. Általában csak a téglalapot.
És rájöttem, hogy a méret átállítása helyett sokkal kényelmesebb fognom az alap {\p1}m 0 0 l 100 0 100 100 0 100{\p0} téglalapot, aztán \fscx\fscy tagekkel átméretezni. Ugyanúgy el lehet forgatni és miegymás, mint a rendes szöveget, szóval így még az alakján is tudok állítani.
Ha egy körre van szükségem, akkor egy jelekkel ellátott betűtípust használok. Ha egy (nem mozgó) összetett formára van szükségem, akkor körbevágom a téglalapot.
Persze manapság már mindenre van script.

Normál esetben a rajzolást csakis maszkolásra használom. Az alap téglalap és a \fscx\fscy\fax\frz tagek általában elegek szoktak lenni.

Itt egy példa, hogy mit csinálhatsz vele, ha 5 órát akarsz tölteni egyetlen képnél:

Nise-books01Néhány szín nem jó, mert akkoriban még nem tudtam, hogy gond van a színtartományokkal és ffmpeg-et használtam Aegisub 2.1.8-ban és 2.1.9-ben.
Ha ezeket a verziókat használod, akkor avisynth-tel töltsd be a videót. Ha Aegisub 3.0-át használsz, akkor válaszd ki a BT.601 lehetőséget (alapból be van kapcsolva).
Megjegyzés: Ha pedig 2015-ben olvasod ezt, NE használj BT.601-et. (Kapcsold ki a Beállítások > Haladó > Videó résznél.) Igen, a rohadék állandóan változik.

Ha valakinek nem lenne egyértelmű, az összes könyv címe japánul volt…

Nise-books00
Úgyhogy ez tényleg 5 órányi kemény munka volt. Senkinek sem ajánlom.
Minden könyv esetén van egy megfelelő színű és méretű formázás a címnek, valamint egy maszk, amivel kitakarom a japánt.
Néha még a számoknak is kell egy külön formázás.
Így néz ki a Felirat elhelyezése eszközt kiválasztva. Szerintem majdnem 200 sor.

Nise-books02Oké, most térjünk vissza az épeszű dolgokhoz…

Ha lekerekített sarkú téglalapra vagy netalán körre van szükséged, az is megoldható egy egyszerű négyzettel.
A lekerekített sarkokhoz használj egy elég nagy körvonalat, hogy a kívánt formát kapd.
A \bord20 és a \bord30 tagek néha jól jönnek.
Persze arra is szükség van, hogy a \c és a \3c színei megegyezzenek.

Körhöz ugyanezt kell csinálnod, csak az eredeti jelet át kell méretezned 1 pixel nagyságúra.

De használhatsz egy sima betűtípust is. Például egy \bord50 taggel ellátott pont egész jó kört ad ki.
Az O betűt meg használhatod egy ellipszishez, de igazából bármilyen betűvel eljátszhatsz, ami megfelelő alakú. Csak arra figyelj, hogy a körvonal színe megegyezzen az elsődleges színnel.

Ha már itt tartunk, néhány maszknál szükség van egy enyhe színátmenetre.
Illetve néha erős színátmenet is kellhet, de akkor valódi átmenetet kéne alkalmaznod, amivel több száz sort kapnál…
Viszont egy enyhéhez használhatod egy betűtípus karaktereit és egy nagy körvonalat.

Például a Nise egyik részében volt egy ilyen jel:

nisewheel
Bal oldalt sötétebb a háttér, mint jobb oldalt. Illetve bal oldalt inkább narancssárga, jobb oldalt meg inkább sárga.
Szóval egy egyszínű maszk nem fog működni, mert az egyik oldalt mindig túl észrevehető lesz. És rajzoló módban csak egy színt használhatsz.
Ezért én beírtam, hogy 333333333333, tettem rá egy \bord10 taget, aztán betűnként megváltoztattam a színt. Mármint számonként.
Írhatsz OOOO vagy 8888 szövegeket is, ha kerekded maszk kell, vagy IIIII vagy ||||| szövegeket, ha sok színre van szükséged.
Persze a körvonal színének minden egyes betűnél meg kell egyeznie az elsődleges színnel. De szükségünk van még valamire, hogy ez jól nézzen ki.

Eljutottunk a maszkolás végére… a maszk elmosásához.

Én minden jelre írok alapból egy \blur0.5 taget, a maszkokra pedig \blur1 taget, aztán növelem, ha lehet/szükséges.
A lényeg az, hogy a nagyobb blurtől jobban beleolvad a környezetébe. Szóval ha van helyed, akkor erősen, akár \blur5-tel is elmoshatod, és ilyenkor egy enyhe színátmenetnél még egy egyszínű maszk is megteszi, mert a \blur5-tel kapsz 5 pixelnyi színátmenetet.
(Igazából ennek semmi köze a pixelekhez, de érthető a lényeg.)

Térjünk vissza ehhez a jelhez. Ott az a rakat hármas, amik mind színt váltanak. Ehhez blur kell, hogy a színek jól egymásba folyjanak.
\blur3 taget használtam. Nagyobb nem lehetett, mert vagy látszani kezdett alatta a kanji, vagy a piros színen is meglátszott a maszk.
Ha alaposan megnézed, akkor még most is látható pár kisebb hiba, de végül is kaptunk egy színárnyalatos maszkot.
Ha tudni szeretnéd, &H3D8FE9 van bal oldalt és &H4094EF jobb oldalt.

Most pedig szórakozzunk…

\t

Ezzel a taggel bármit megcsinálhatsz… példának okáért hatalmas nagy lagot.
Íme egy bemutató:
Dialogue: 0,0:00:00.00,0:00:06.00,Default,,0000,0000,0000,,{\an5\q2\fs40\b1\bord1\blur0.1\shad0.1\1a&HFA\4aHF0\t(0,3000,3,\fs75
\bord4\xbord10\shad22\blur1\1c&H00FFA9&\3c&H9B2664&\4c&H0C1A4C&
\4a&90\1a&H00\fscy150\fsp15\frz15\fax-0.4)}Hadd szúrjam ki a szemed.

Ez megváltoztatja a font méretét, a körvonal méretét, az árnyék távolságát, a blurt, az átlátszóságot, a nyújtást, a ritkítást és a forgatást. Ó, és persze a processzort is megizzasztja.
De ha még nem tudnál tükörtojást sütni a szegény procin, akkor adjál hozzá mozgást, \clip taget, további elforgatásokat minden betűre, valamint \blur15-öt.
Megjegyzés: Ma már elég nehéz egyetlen sorból lagot kihozni, hiába benne a sok átalakulás. De ha több sorral csináljunk ezt ugyanabban az időben…

Most már van egy elképzelésed, hogy hogyan tudod megváltoztatni az alaptulajdonságokat. Használd a képzeleted, hogy kitaláld, meddig is mehetsz el.

Próbáljunk ki valami praktikusat, mint például egy fokozatosan előtűnő szöveget.
Írj be valamit, aztán helyezd el. Utána adj hozzá úgy egy \clip taget, hogy csak az első betű látsszon.
Tegyük fel, hogy \clip(50,150,100,250) taget kaptál. Most add hozzá a \t taget, másold be mögé zárójelben a clipes részt, de írd át a második X koordinátát, úgy hogy most már az egész szöveg látszódjon.
Ha a szöveg 400-nál ér véget, akkor így fog kinézni az átalakulás: \clip(50,150,100,250)\t(\clip(50,150,400,250)). Egy nem mozgó szöveg fog fokozatosan felbukkanni.
Játszd le, hogy megfelel-e, és állíts a koordinátákon, ha valami nem stimmel.
Ha azt szeretnéd, hogy a szöveg fél másodperc alatt bukkanjon fel, utána viszont maradjon a képernyőn, akkor így nézzen ki a \t tag:  \t(0,500,\clip…..)

Ehhez hasonló, ha maga a szöveg úszik be a látható területbe, bár ehhez nincs szükség a \t tagre.
Tegyük fel, hogy valaki épp áll a képernyő közepén, a szöveg pedig a háta mögül jön elő, jobbra haladva. A \move taggel elérjük, hogy a szöveg balról jobbra haladjon, utána pedig a \clip taget arra használjuk, hogy a szöveg ne legyen látható az illető háta mögött. Valahogy így fog kinézni:

moveclip1
moveclip2
moveclip3
A vektorábrás körbevágást kell használnod, hogy követni tudd a haj vonalát.
Azt is megoldhatod, hogy a \clip ott legyen a személy másik oldalán is, amitől úgy néz majd ki, mintha a szöveg elhaladna mögötte…
…persze csak akkor, ha ő maga nem mozog. Ha mozog, te pedig mégis ezt szeretnéd csinálni, akkor képkockánként kell átállítanod a \move és \pos tageket.
Ha néhány óra múlva azt akarod majd kiáltani, hogy “Zetsubou shita!“, senki sem fog hibáztatni érte.

scrolletter
Itt a szöveg lentről felfelé halad, de a képkeret és a srác néha kitakarják.
Egy egyszerű \move taget használok, amit először beállítok úgy, hogy pontosan kövesse a kanji mozgását. Utána \clip taggel kitakarom a képkeret egyik lécét.
Úgy állítottam be, hogy bármely sor egyszerre csak egy rúd alatt van, ezért nem kell két \clipet tennem egy sorba.
Bár te megteheted, hogy a képernyő szélén felvezeted a \clip vonalát, így aztán mindkét léc beleférne egyetlen \clip tagbe.
Ahelyett, hogy a léceken kívül mindent befedsz \clip taggel, csinálhatod úgy is, hogy kijelölöd csak a lécet, aztán a \clip taget átírod \iclip tagre, ami megfordítja a kijelölést.
Természetesen ki kell jelölnöd a srác vállait is a jobb oldalt.

Egy újabb szórakoztató jel:

adv-bad1
Keress egy király fontot. Állítsd be a színeket, körvonalat, satöbbi. Vágd körbe a srácot és a pecabotot. Utána mehet a \move.

adv-bad2

Ez még annál is trükkösebb:

muromisan
Csináld meg az összes jelet színekkel, körvonalakkal, árnyékokkal, rétegekkel, satöbbi. ASSDraw-val rajzold meg a sárga körnek azt a részét, ami kitakarja a jeleidet.
A sárga kör mellett állíts a betűk színén. Blur oda, ahová ragyogás effektet szeretnél.
Aztán Mochával kövesd 100 képkockán keresztül azt, ahogy az egész mindenség össze-vissza villódzás közben távolodik a képernyőtől.
(utána minden alkalommal cseréld a rész címét és a színeket.)

Egy másik eset, hogy \move és \t kombinálásával csinálsz növekvő méretű szöveget.
Gondolom láttál már ilyet, hogy egy bizonyos szöveg egyre közelebb úszik be, aztán pár kép, majd egy újabb szöveg.
A \t(\fs) taggel tudod elérni, hogy nőjön a szöveg, aztán a \move-al igazíthatsz rajta, ha eközben arrébb mozdulna.
Ha az elhelyezés \an2, akkor a szöveg felfelé fog nőni. Ha \an5, akkor minden irányba, de ha egy amúgy is növekvő japán jel fölé teszed, akkor egy kicsit felfelé kell mozgatnod a sajátodat, különben a két jel túl közel kerül egymáshoz, ne adj isten összeérnek.

Az ilyen jelek hajlamosak egyéb effekteket is használni, például a sor egyre elmosottabb lesz, vagy a betűk távolabb mennek egymástól – \fsp.

Próbáld ki ezeket a példákat, hogy mégis mit tudsz csinálni (a videó ÉS a felirat felbontása is 720p legyen):

Dialogue: 0,0:00:20.00,0:00:25.00,Default,,0000,0000,0000,,{\pos(300,300)\bord0\frx0\fry90\t(0,2000,2,\fry0)\org(20,300)}Mi ez, én nem is…

Dialogue: 0,0:00:25.00,0:00:30.00,Default,,0000,0000,0000,,{\an5\fad(1500,0)\move(155,87,1040,670,0,1500)\t(0,1500,\frz-1080)}Tényleg nem…

Dialogue: 0,0:00:30.00,0:00:35.00,Default,,0000,0000,0000,,{\move(400,200,800,200,0,3500)\t(0,4000,\fry720)}Most mi van?

Dialogue: 0,0:00:35.00,0:00:40.00,Default,,0000,0000,0000,,{\move(1000,450,300,200)\t(\fs120\bord8)\b1\clip(600,10,800,710)\frx14\fry24\frz10}Elég ebből!

Dialogue: 0,0:00:40.00,0:00:45.00,Default,,0000,0000,0000,,{\b1\org(640,50)\fax1\frz-60\t(\frz60\fax-1)\move(640,630,680,260)\clip(240,85,860,680)}Vagy mégsem?!

Most ennyi jut eszembe, a többit a képzeletedre bízom.
Azt viszont tartsd észben, hogy a túl sok ebből komoly lagot tud okozni, szóval ne hagyj benne felesleges tageket, és ne adj nagy értéket az igazán laggos cuccoknak, mint a blurnek és az elforgatásnak egyszerre.

« Vissza a Főmenübe

Reklámok