Fontok, avagy betűtípusok

Elnézve a különböző formázó tanoncok munkáit, a betűtípusok választásánál szoktak a legtöbben elbukni.
A gond az, hogy nemigen van más fontjuk a rendszerre alapból telepítetteken kívül.
Vagyis első lépésként be kell szerezned egy kisebb adag használható fontot.

Több helyről is megoldhatod ezt. Egyrészt ott vannak a különböző fontokat gyűjtő weboldalak.
Próbáld meg ezeket: fontsquirrel | dafont | 1001fonts | 1001freefonts | fontspace | azfonts | fontsner | ufonts
Vagy kimásolhatod a fontokat más csapatok jól sikerült formázásaiból, ami nem akkora hülyeség, mint amekkorának hangzik, mert így sok olyan fontot szerezhetsz, amik alkalmasak animék formázására.
Vagy csinálhatod azt is, amit én szoktam – letorrentezel pár hatalmas font csomagot, átnézel több ezer darabot, törlöd a feleslegeseket (nagyjából a 80%-át), aztán a használhatókat kategorizálod, hogy mindent megtalálj.
Persze ez tart a legtovább, akár órákig is, de ha végeztél vele, akkor formázás közben sokkal könnyebben találsz neked hasznos fontot.
Vagyis először időigényes,  de aztán már megspórolja neked az időt. Ha egy bizonyos fontra van szükséged és már telepítettél 300-at, amiket több szempontból megfelelőnek találtál, akkor könnyebben megtalálsz egy olyat, amire szükséged van.
Ha egy weboldalon kell megkeresned különféle kulcsszavak alapján, akkor azzal elmegy az időd és nem is biztos, hogy olyan jó lesz.

Nyugodtan formázhatsz 20 fonttal is, abból se lesz baj. De természetesen sokkal jobb munkát végezhetsz, ha 400 font közül tudsz választani.
Vagyis az egész attól függ, hogy mi a célod és mennyire vagy elszánt.

Mielőtt rátérnénk arra, hogy miket érdemes használni, elmondom, hogy miket NE használj.

• Ne használj 10 megás fontokat!
Hülyeség egy 200 MB-os mkv méretét 10 MB-al növelni csak egy font miatt.
Pláne azért, mert bármely 10 MB-os fontot könnyedén helyettesíthetsz egy 100 KB-ossal. 10 MB-os fontok csak kanjikhoz megengedettek.
Az az általános szabályom, hogy nem használok 1 MB-nál nagyobb fontokat. Még a csicsás, dekoratív fontok is ennyi alatt szoktak lenni.
A nagy fontok tömve vannak mindenféle szarsággal, amire nincs is szükséged. Na nem mintha a 2 MB probléma lenne, de szokj rá arra, hogy leellenőrzöd a méretet, nehogy teljesen feleslegesen beválasszál egy 12 MB-osat.

Ezzel kapcsolatban a második pont…

• Ne használj rendszerfontokat, vagy olyat fontokat, amik @-al, MS-sel Adobe-al, satöbbi kezdődnek.
Na nem mintha mind rosszak lennének, de általában elég nagyok, és mindig találhatsz hasonlókat normális fájlméretben.
Az Aegisubban a @-os fontok vannak legfelül, a kezdők pedig gyakran ezeket választják, mert hát “ez vót felűl.”
Tanuld meg átugorni ezeket, amikor fontot választasz. Amúgy sincs köztük egyetlen jó se, higgy nekem.
Egyedül akkor jönnek jól, ha kanjikra van szükséged. De még ha “megfelelőek” is, könnyedén találhatsz egy hasonlót, ami nem hatalmas nagy.

• Kerüld az olyan közismert fontokat, mint Arial,  Times New Roman, ComicSans stb.
Ha ComicSanst használsz, akkor összeomlik a szerver a sok  >ComicSans hozzászólástól.
A Times New Roman néha működhet, de persze ez egy túl gyakran használt font, ami helyett könnyen találhatsz egy hasonlót.
Ha pedig az Arial kerülne szóba, egy japán jel se olyan ronda, hogy Arialt kelljen hozzá használnod.

• Egyszerű Serif & Sans Serif fontok… (ha nem tudod mik ezek, akkor nézz utána)
A legtöbb jelre nem alkalmasak. A Serif fontok néha jól jönnek a főcímeknél, ahogy az alapokról szóló fejezetben is láthattad.
Az egyszerű Sans Serif fontok jól jöhetnek az sms-ek/e-mailek formázásakor, vagy olyan kiírásoknál, ahol egyáltalán semmilyen dekoratív elem nem található, mint például itt az Igazgatói Iroda esetében:

principal
Viszont ehhez valami Arialnál vastagabb fontra lesz szükséged (még félkövérként se jó), általában egy olyanra, aminek Black (fekete) vagy Blk van a nevében.
A legtöbb jelhez igyekezz elkerülni az egyszerű fontokat, mert úgy fog kinézni, mintha “szöveget pakolnál a képernyőre,” ahelyett, hogy formázásnak tűnne.
Formázóként az a dolgod, hogy jól nézzenek ki a jelek. Ha szöveget akarnánk biggyeszteni a képernyőre, akkor megcsinálnánk mi magunk, nem pedig téged kérnénk meg rá.

Na de akkor mire lesz VALÓJÁBAN szükséged?

• Jól kinéző [Sans] Serif fontokra
Vagyis olyanokra, amik nem annyira faék egyszerűek és rondák, mint az Arial vagy a Times New Roman.

• NAGYON SOK kézírásos (handwriting) fontra
Az animék tömve vannak kézírással, szóval minél több ilyen fontod van, annál jobb.

• Pár ecsetvonásos (brush) és kalligrafikus (calligraphy) fontra
A kanjik remekül mutatnak ecsetvonással, a japánok pedig ezt jól tudják.
Ha igazán mutatósan szeretnéd megformázni az ilyen jeleket, akkor be kell szerezned pár fontot ebből a típusból.

• Kerek (round) vagy lekerekített (rounded) fontokra
Néhány olyan, ahol az egész betű kerek, és néhány olyan, ahol csak a szélek lettek lekerekítve.
Megjegyzés: az Arial Rounded MT Bold kicseszett ronda.

• Szögletes (square) fontokra
…szögletes kanjikhoz, logikus.

• Kréta (chalk) és ceruza (pencil) fontokra
Mégis milyen lenne az anime mindenféle iskolatáblákon lévő kiírások nélkül? Az Eraser Dust és pár hasonló mindig legyen készenlétben.

• Töredezett szélű fontokra
Vagyis olyanok, amiknek a széle nem tisztán kivehető, hanem recés meg miegymás.

• Néhány vastag/vékony/széles/keskeny fontra
Ez igazából minden kategóriára vonatkozik. A \fscx150 nem ugyanolyan, mint egy ténylegesen széles font.
Néha egészen extrém választásokra lesz szükséged, ja le akarod utánozni az eredetit vagy épp helyet akarsz szorítani egy jelnek.

• Mindenféle deformált és torz fontra
A legtöbbször nem lesz rájuk szükséged, de például ha egy SHAFT animét formázol, akkor nem árt, ha van belőlük egy pár.
Kifröccsent vér, hullámzó betűk, mindenféle minták és textúrák, villámlás, kocsonyás formák.
Kezdőknek nem kötelező, de jó, ha van ilyen is.

• Rajzfilmes (cartoonish) fontokra
Elég gyakoriak, szóval minél több legyen belőlük.

• Dekoratív (decorative) fontokra
Kéziratok és bármilyen pofás darab, amire rátalálsz. Nehéz megjósolni, hogy mire lesz pont szükséged, de ártani nem árt.

• Digitálisnak kinéző fontokra, csak pontokból álló fontokra, pixelesekre, írógépekre (typewriter) jellemzőekre, satöbbi.

Ezzel lefedtük az alapokat. A kézírás kötelező, egyébként minden kategóriából legyen legalább 2-3 darab.
Nálam általában 350-400 font van telepítve, de 10000-hez van hozzáférésem.
(Eltelt másfél év, most már 900 van telepítve és a szám továbbra is növekszik.)

Szóval ezek fognak kelleni. Lejjebb található pár képpel illusztrált példa.

A következő lépés az, hogy melyiket mikor használjuk. Egyszerűnek gondolná az ember, de… nem tudom, elég sokakat láttam itt elbukni, kezdek kételkedni.
Kezdésnek itt egy példa. Megengedtem pár embernek, hogy formázzák a Nichijou egy részét, a Shinonome Labor kiírásán kísérleteztünk a fontokkal.

ShinoLabs-01
Így nézett ki az első próbálkozás.
Ami elsőre látszik, hogy a japán inkább tűnik kézzel írtnak, mint nyomtatottnak, a széle elég összevissza, nem precíz, valamint van rajta egy minta is. Na nem mintha könnyen le lehetne utánozni a mintát, de legalább egy elképzelést ad az embernek, hogy mire törekedjen.
Vagyis ez egy elbukott próbálkozás. Amellett, hogy nem illik ide, még az elhelyezése is rossz, de a színeket se sikerült eltalálni.

ShinoLabs-02
Második próbálkozás.
A szín és az elhelyezés jobb, a font nem. Most már nem írógép-szerű, de még mindig túl szabályos, számtani, letisztult, és úgy általánosságban nem passzol.

ShinoLabs-03
Harmadik próbálkozás (azt hiszem.)
A körvonala kopottas, nem olyan letisztult, mint az előző, de annyira kövér, mint az átlagos amerikai állampolgár.
Ami egyébként baj.

ShinoLabs-04
Azt hiszem ez volt az utolsó próbálkozás. A körvonal kopott, van egy mintája is, a vastagság passzol… átment a vizsgán.

ShinoLabs-05
Úgy hallottam, hogy a Commie ezzel a formázással adta ki. Hát… nem ment át a vizsgán. Alacsony költségvetésű formázás, gondolom.

Következzen még néhány példa alkalmas fontokról…

ShinoLabs-06
Ah, igaz is, nagybetűkkel írtam, mert szerintem jobban illik hozzá, a többi példánál pedig nem állítottam át.
A kapott szövegben általában csak a kezdőbetűk a nagyok, de egy ilyen jelnél nyugodtan írhatsz mindent nagyban.
Úgyhogy ez jó így.

ShinoLabs-07
A font szögletes, de a vastagság passzol, egészében nézve pedig szabálytalan, szóval… elmegy.

ShinoLabs-08
Ez már jobb. Több a hely a betűk között, ezért nem lóg annyira ki.
Szerintem ez a kedvencem.

ShinoLabs-09
Ez pedig egy teszt, hogy hogyan nézne ki az Eraser Dust fonttal. Nem épp tökéletes, de sokkal jobb a legfelül lévő próbálkozásoknál.
Ha kevés fontod van, akkor talán elfogadható.

ShinoLabs-10
Ez itt meglehetősen szabálytalan, fekete vonalak vannak a betűkön,  de egy kicsit túl vad. Ettől még elfogadható.
Szerintem inkább legyen egy jel érdekesebb az eredetinél, mint unalmasabb. Persze itt is meg kell húzni a határokat.

ShinoLabs-11
…egy újabb példa jó formázásra.

ShinoLabs-12
Ez itt megint túl vad az eredetihez képest, de sokkal jobb valami egyszerű, unalmas fontnál.

ShinoLabs-13
Ez szintén a kedvenceim közé tartozik. Az eredeti össze tulajdonsága megvan benne, és nem is lett túl vad.

ShinoLabs-14
Ez az egyik formázó tanoncom első próbálkozása, és kibaszott lenyűgöző.
Egyáltalán nem lóg ki a helyéről, talán ez a legjobb a példák közül.

Minél több font áll a rendelkezésedre, annál nagyobb az esélyed, hogy a végén valami igazán jót választasz.
Ha csak Arial, Times New Roman, ComicSans és egyéb rendszerkellékek vannak nálad, akkor a formázásod nem fog túl jól kinézni.

real1
Ez egy másik tesztből van. Túl egyszerű és lapos.

real2
Csak a fontot cseréltem ki, meg egy kis árnyékot tettem rá, hogy térbelibbnek tűnjön.

idiocy1
Ez nem annyira rossz, bár nincs rajta blur és a pirossal írt rész nem hasonlít a japánra.
(Egyébként kezdek ráunni a chinacat fontra – a szürkére)

idiocy2
Ha elég fontod van, akkor a különbség óriási lehet.
Egyébként a piros az, amit én ‘rajzfilmes fontnak’ neveztem. Szóval ilyesmi.
Megjegyzés: A piros szín rossz. Meg azzal is lehetne kezdeni valamit, hogy az “idiocy” két oldalán nem egyformák a szóközök.

Ez a jelet már láttuk az Elhelyezés fejezetben, de itt van két példa, hogy milyen fontok jók ide.

mot4

mot5
Persze mondhatnád azt, hogy a japán nem olyan kacifántos, mint  formázás, és talán igazad is lenne, de szerintem…
Inkább legyen szebb az eredetinél a formázás, mint rondább.

nextday
Ilyennel biztos találkozni fogsz. Egy egyszerűnek tűnő font, aminek a végét lekerekítették.
Ez megint chinacat, de ide tökéletes. Szabályosabb, mint a többi kézírás font, és itt a méretet és a vastagságot is elég közel tudod állítani az eredetihez.

nextday2
Igazából, nem, bassza meg a chinacat. Így kell csinálni.

nichioguri
Gyerekes kézírás.

sscj
Egy krétás font. A mintája nem látszik jól ilyen kis méretben, de megfelel.

soundlife
Oldalt van egy nem-annyira-egyszerű sans serif font.
A középsőnél pedig a jó választáson múlik, hogy mennyire fog illeszkedni a helyére.
Két rétege van. Mind a fekete, mind a fehér enyhén el van mosva, hogy természetesnek tűnjön.

maria-thud
Ez itt elég magától értetődő, nem is mondanék semmit, egyet kivéve… a lektor szerintem benézett valamit!
Szerencsére még nem került kiadásra. A kiadásban már javították.

calendar
Jó ez így? Szerintem igen.

ready
Néha pont rátalálsz a legjobb fontra…

Most pedig megmutatom, hogy néznek ki az egyszerű japán szövegek, hogy tudd, neked mikor kell egyszerű fontokat használnod.

sans01
Ez egy szokványos sans serif font.

sans02
Itt ugyanaz. Állítsd be a méretet, hogy jó legyen a vastagság, aztán jöhetnek a színek, blur, kész is.
Illetve majdnem, mert kell bele egy kis elforgatás és jó eséllyel \fax is.

sans03a
Félkövér serif a tetején, félkövér sans serif alatta.

sans03b2
Nincs hely mindent kiírni, ezért maszkolni kell, de jól vissza lehet adni az eredetit.

sans04
Egyszerű sans serif félkövér(bold)/súlyos(heavy)/fekete(black). A körvonal jobb felé haladva kivilágosodik, úgyhogy szavanként lehet állítani a színét.
Van még benne: egy kevés elforgatás és \org, meg persze két réteg és blur.

serif01
Egyszerű serif font. A japán vékonyabb az átlagnál, de mivel a formázás kicsi, ezért vékonyan nem nézne ki valami jól.

serif02
Egy meglehetősen tipikus serif.

serif03
Itt a japán jobban le van kerekítve, de szerintem azért, mert kanji helyett hiragana, nem úgy, mint az előző részben.

serif03b
Használhatsz valami jobban lekerekítettet is…

serif03c
…vagy valami puccosabbat. De az első megteszi.

serif04v2
Egy újabb serif font, de ez most vékonyabb és magasabb.
Az alsó rétegen játszadozz el a körvonallal/blurrel/színnel, amíg jó nem lesz.
Címeknél érdemes a tökéletesre törekedni, mert ha minden részben szerepelni fog, akkor már nézzen ki igazán jól.

serif05
Ez amolyan fél-serif.
Több dolgot is számításba kell venned, amikor egy ilyen jelhez keresel fontot.
Magasság/szélesség, meg a vastagság. Ezek magától értetődőek.
Aztán ott van a vízszintes és a függőleges vastagság aránya. Például itt a függőleges részek vastagabbak, mint a vízszintesek.
Általában így szokott lenni, kivéve az egyszerű sans serif jeleknél, mint fentebb a “Defense Force.”
Az arányok viszont eltérőek lehetnek. A fenti vörösön például alig látszik a kettő közötti különbség.
De a “Priestess…” kiírásnál nagyon vékonyak a vízszintes vonalak.
Itt a “Vanishing Children” jelnél pedig nem találhatóak igazán vékony vonalak. Úgyhogy erre ügyelned kéne.
Az utolsó tulajdonság, amitől függ az, hogy egy font mennyire illik egy adott helyre, az a betűk vége. Itt számítanak nagyon a serif(talpas) és a sans serif (talpatlan) fontok.
Bár serifből nagyon sokféle található.
Lehet éles/hegyes (Garamond, Footlight, Timpani), vagy kevésbé, mint a Raeligh (fent a Gregorian Calendar) vagy az Arno Pro, lekerekített (Cooper, Souvenir), rövid/súlyos/szögletes (Acclaim, Albertus, Strayhorn, GeoSlab(számok)), vagy akár kidekorált is (Zapf Chancery).
Szóval itt a “Vanishing Children” esetén egy olyan serif kell, ahol a talpak nem annyira hangsúlyosak és a vízszintes vonalak vékonyabbak a függőlegeseknél, de nem túl vékonyak.
Szerintem a végeredmény mondhatni tökéletes.

Pár tipikus serif példa, csak hogy tudd, miket keress:
(Nem Times New Roman), Garamond, Goudy Old Style, New Baskerville, Georgia, Thames, Palatino

Pár tipikus sans serif példa:
(Nem Arial), Franklin Gothic, Myriad Pro, Zurich, Frutiger, Liberation Sans

shinsekai-500
Ez a font nagyon “nyitott,” sok hely van az egyes sorok közt, és (majdnem) minden vonal egyforma vastag.
Az pedig egy rá jellemző tulajdonság, hogy a 0 szám ugyanolyan széles, mint amilyen magas.

shinsekai-river
Itt a japán inkább kézírásnak néz ki, de egy kézírásos vagy ecsetes font itt túl kaotikus lenne.
Amit én használtam, annak változó a vastagsága és a betűk vége jól passzol.

shinsekai-names
Ehhez nem kell semmit mondanom.

shinsekai-titles
Szeretek a Shinsekai Yori formázásán ügyködni, mert minden részben új kihívásokkal szembesít.
Ezek itt az első és a második rész címei.

shinsekai-redtitle
Ez pedig a harmadik részé. Fogalmam sincs, hogy a japánok hogy olvassák ezt ki.

Néhány példa a Muromi-san részeiből:

point

fontmuromi01

fontmuromi02

fontmuromi03

fontmuromi04

fontmuromi05

Most képzeld el ugyanezeket Ariallal…

« Vissza a Főmenübe

Reklámok